joi, 8 iulie 2010

Sfaturi morale pentru ortodocsi

 In drumul vostru spre Absolut, Rai si Divinitate, consider sfaturile de aici de bun simt!  

NU prea mai scriu pe blog, caci prefer sa imi exercit dreptul la libera exprimare pe facebook in dialogurile de pe topicele cele mai prolifice, unde le citesc mai multi oameni. 
 Asa am dat peste urmatoarea intrebare (pe topicul ce doreste Taxarea BOR si a celorlalte culte religioase)"cum naiba pot s-o lamuresc pe maica-mea,ca taxarea bisericii n-o sa strice legatura ei personala cu Doamne-Doamne..."

pai ii zici inversul pariului lui Pascal - si eventual acorzi cateva ore unei explicatii ample:

Live a good life. If there are gods and they are just, then they will not care how devout you have been, but will welcome you based on the virtues you have lived by. If there are gods, but unjust, then you should not want to worship them. If there are no gods, then you will be gone, but...will have lived a noble life that will live on in the memories of your loved ones.”

(Traieste-ti viata bine. Daca zeii exista si sunt drepti, atunci nu le va pasa cat de mult i-ai venerat ci cat de virtuos ti-ai trait viata. Daca exista zei si sunt nedrepti, atunci nu ar trebui sa vrei sa-i venerezi. Daca nu exista zei, vei dispare, dar ... vei fi trait o viata nobila care va supravietui in memoria celor pe care-i iubesti) - via Oeonanda

Daca isi va trai viata corect si va face fapte cu adevarat inaltatoare (sa iei din pensia saracilor si sa dai unor bogati sa fie si mai bogati - nu vad cum ar fi asta un lucru deosebit de apreciat de o persoana perfecta cum ar fi Dumnezeu)...

In loc sa mearga la biserica sa plateasca dari si acatiste mai bine ar merge 4 ore/saptamana (sau cat statea ea de obicei in asa-zisa casa a Domnului - zic asa-zisa ca inca n-a demonstrat nimeni nimic, doar cei care castiga de pe urma asta pretind ca sunt in directa legatura cu el si-l reprezinta- how convenient for them :)) la un orfelinat cu niste biscuiti de casa si niste mere... s-ar juca cu copii acolo si cred ca ar fi o experienta mult mai inaltatoare... ea ce zice? oare Dumnezeul ei ce-ar zice?
Imaginati-va ca fiecare om care aloca 4 ore pe saptamana bisericii ar folosi acele ore libere pentru a "indeplini lucrarea Domnului" , nu pentru a se ruga sa li se ierte propriile greseli( ->egoism), sau pentru a il ruga pe Domnul sa isi indeplineasca lucrarea, singur, dupa cate a facut deja pt ei, sau prin altii...
Daca toti ar merge 4ore/saptamana la orfelinat, copii aceeia ar creste intr-adevar inconjurati de iubire de semeni, asa cum spun crestinii ca ar propavadui Dumnezeul lor. 

Din pacate realitatea e alta...majoritatea oamenilor sunt egoisti si se gandesc doar la fundul lor sa nu arda cumva in iad si sunt dispusi sa dea spaga saptamanal pentru obtinerea de privilegii in rai, in loc sa faca ceva firesc si natural ce cu siguranta ar fi agreat de orice fiinta care are cateva notiuni de morala. (acum nu stiu cum isi imagineaza fiecare credincios pe Dumnezeul lui..) Sunt sigura ca mama ta nu se numara printre acesti egoisti si va aprecia ideea ta si va lua initiativa de a parasi turma cu care naviga in deriva...

Decat sa arati celorlalti din turma cat esti de corect mergand la biserica , si cat de mult il iubesti pe Dumnezeu mai bine sa fii corect cu tine (si cu Dumneze, daca ai unul) si sa nu-ti furi singur caciula, amagindu-te ca esti pe calea cea buna daca platesti taxa de protectie si faci prezenta la biserica...


Era si o pilda in Biblie care indemna oamenii la actiuni potrivite cu dorintele/nevoile lor, nu la rugi continue, pilda cu cei doi pescari pe care i-a prins furtuna pe mare si au inceput sa se roage... Chiar Dumnezeul biblic zice ca atunci S-a aratat lor spunandu-le sa vasleasca, ca astfel vor ajunge la liman, nu rugandu-se. Deci Dumnezeu era cu ei acolo, le auzise ruga si ....ii indemnase la fapte!!!!

Tot asa mai bine ati face fapte bune (asa cum va indeamna El) in timpul care il "acordati" Domnului (mai bine spus preotului) mergand la biserica. Actiunile voastre sunt mai valoroase pentru el decat rugaciunile voastre. Caci el isi poate implini lucrarea sa pe pamant prin oameni, dar doar prin cei ce actioneaza cu iubire de semeni, nu prin cei care prefera in timpul ala sa se roage necontenit. Nu cred ca poate exista un Dumnezeu perfect si sa fie asa de vanitos incat sa ii agreeze pe cei care se roaga mai mult sau sa le ierte lor mai multe pacate decat celorlalti. Chiar si faptul ca cei ce aleg fapta buna pun mai presus binele semenilor lor neglijand o promisiune personala de castig propriu poate fi considerata ca o renuntare la sine (asa cum propavaduieste El) in favoare semenilor. Cu siguranta veti fi pe calea cea buna spre mantuire daca veti face fapte bune.

Era o zicala scoasa de popi care zice: Fa ce spune popa, nu ce face popa. 

Eu as reformula asa: Fa ce i-ar place mai mult Dumnezeului tau, nu ce spune popa ca i-ar place.  
(Ma indoiesc ca popa e trimisul Lui ca hirotonisirea sigur n-are a face cu Domnul ci doar cu spaga.) In plus, popa e direct interesat ca tu sa vii la biserica sa te rogi, nu poate fi decat subiectiv in aceasta chestiune. 

Cei care cauta sa fie mai aproape de Dumnezeu, sa fie iubiti de acesta si sa stea langa el in rai credeti ca nu vor gasi mai multa implinire ajutand semenii? Cu siguranta nu sunt niste oameni rai, daca dorintele lor nu fac rau nimanui, sunt de pace si liniste.  
Acum cand multi au nevoie de diguri, cei care au forta fizica necesara ar putea sa ajute la ridicarea lor (caratul sacilor de nisip pt zonele cu nevoie imediata unde armata nu mai dovedeste) si daca Dumnezeul lor chiar exista si e omniprezent, cu siguranta ii va vedea si cred ca se va bucura ca nu stau intr-o biserica rugandu-se intr-un loc caldut, cand alti semeni sunt in pericol de moarte. 

Gandind dupa pilda lui, cu siguranta i-ar place ca oamenii sa actioneze atunci cand sunt in necaz si cum in fiecare zi sunt accidente, boli, solutia celor ce intr-adevar ar iubi semenii n-ar fi sa stea in biserica, ar trebui sa fie in mijlocul celor nevoiasi, a celor bolnavi... de exemplu sa studieze medicina si sa o practice. Rugaciunea, asa cum spune chiar El, nu este preferata actiunii. Este bine sa te gandesti la binele altora, sa te rogi pentru aceasta, dar daca poti sa ajuti efectiv, alegerea e in mainile tale. Daca toti s-ar gandi doar in loc sa actioneze... 

Stii cum e, dumnezeu iti da, dar nu-ti pune in traista. Ti-a dat suflet sa simti durerea celuilalt, creier sa constientizezi si sa alegi daca vrei sa treci indiferent, sa plangi langa el si sa te rogi ca sa i se schimbe soarta printr-un alt trimis al domnului, unul mai implicat (caci nimic nu e intamplator, dumnezeu stie tot ce se intampla si daca te afli acolo este prin vrerea lui), sau sa pui mana si sa-i schimbi aceasta stare. Decizia este doar in mainile tale! Oare nu de asta ai ajuns tu acolo? Alege din suflet, da tot ce poti pentru binele aproapelui tau. Esti sigur ca dai tot ce poti? ( Calea Domnului nu e usoara) Sigur popa nu te fraiereste profitand de comoditatea ta (sper ca e comoditate si nu indiferenta...) si te reconforteaza reconfortandu-se si el material?

p/s   Se zice ca gura pacatosului adevar graieste si ca nebanuite sunt caile Domnului. Daca voia lui Dumnezeu a fost ca tu sa ajungi pe acesta pagina (caci nimic nu se petrece fara voia lui), pleaca de aici gandindu-te oare ce vrea Dumnezeul tau de la tine. Numai tu poti sa-ti raspunzi la aceasta intrebare, mai bine ca oricine, caci doar tu cauti calea TA spre El si stii ce anume cautai cand ai ajuns aici.

9 comments:

godless1859 spunea...

NU prea mai scriu pe blog, caci prefer sa imi exercit dreptul la libera exprimare pe facebook in dialogurile de pe topicele cele mai prolifice, unde le citesc mai multi oameni

De unde ai tras concluzia asta? Doar daca sunt inregistrate cateva mii pe grupurile alea facebook nu inseamna ca citesc foarte multi dialogurile.

Zergu spunea...

Am și eu un articol pe o temă similară care o să aterizeze mâine.

Sunt de acord cu tine, românii sunt puturoși, dar nu știu felul în care s-ar putea schimba ceva în mentalitatea colectivă, mai ales că eu nu cred în omul providențial, super-omul care vine să ne salveze de propria noastră incompetență, lene și aroganță.

BlindGirl spunea...

adevarul doare, nu poti sa le zici ca sunt ipocriti pe sleau, dar poti sa-i faci sa se intrebe daca sigur fac tot ce trebuie... caci religia spune ca, "calea cea dreapta este cea mai anevoioasa" ... si nu vad cum ar putea fi ruga cel mai anevoios lucru care ar trebui imbratisat...

Ma uitam azi la profa din Caransebes care a fost acuzata de trafic de influenta. Mi se pare ca toti preotii pot fi acuzati de asa ceva. Dupa ce spuneau oamenii acolo nici profa nici popii nu pot fi invinuiti de mita, caci nu se stie daca mita" a ajuns la Domnul, daca a atras foloase necuvenite, bla bla, nici de inselatorie nu-i asa usor... dar sigur pot fi ridicati pentru trafic de influenta!!!

@godless: daca tai din cei 100-150 oameni pe zi pe cei care vin pentru melodii din reclame, pentru yahoo invizible si alte lucruri scrise mai demult pe blog raman cu mai putini decat cei care imi dau efectiv "like" la un comentariu pe fb. Deci cu siguranta sunt citite parerile mele de mai multi acolo.

0Z spunea...

BlindGirl,

Don't give up!

http://www.economist.com/node/16432794?story_id=16432794 ...

Anonim spunea...

de o ora stau sa caut pe blogul tau id-ul de pe facebook...ma ajuti ? la o simpla cautare pe facebook nu te-am gasit...help!!!

BlindGirl spunea...

nu ca as renunta, departe de mine gandul asta... doar ca am foarte putin timp de cand cu bebelusul (neavand bunici in zona..) si nu mai reusesc sa ma impart.

Din cand in cand o sa mai scriu, dar cand n-am timp de articole, scriu la rapid 2 fraze pe facebook in legatura cu subiectul x sau y. Si, e drept, sunt mai multi cititori acolo si abia ce am inceput...

Am citit articolul recomandat, am inteles ca blogurile pierd teren in cam toata lumea in favoarea facebookului (era si normal caci e mai simplu, rapid, comunici cu toti prietenii de-o data...) dar nu am inteles care ar fi problema?

Eu zic ca este chiar mai bine ca de cand cu fb oamenii comunica mai mult intre ei, vad mai usor zeci de pareri pe subiecte diverse... pe linkuri externe si pe blog mai rar apuca sa intre. E ca la yahoo, doar ca sunt chiar mai multe interactiuni. Poate n-ai timp sa frunzaresti ziare online, sa citesti bloguri, dar intri doar pe fb dimineata 10 minute si vezi ce mai fac colegii, daca e ziua cuiva apropiat... cam asa cum tii si yahoo deschis dar pe invizible... ei bine, poate e nitel mai time consuming... e ceva intre yahoo messenger si un forum cu multi useri, unii specializati pe diferite domenii, dornici sa ajute (cum o fost softnews odata, demult, tare demult)

@Anonim: facebook-ul il tin privat ca am inceput acolo sa-mi adun colegii de clasa si cunostintele...cu numele real...la fel cum imi tin si yahoo-ul practic, si asta in principal din cauza absentei timpului liber. (si asa am aproape 200 de oameni pe YM...)

Daca nu stii pe nimeni din cei de pe aici sa iti dea ei o mana de ajutor, poti sa-mi lasi ID ul tau si te adaug eu. Sau si tu vrei sa ramai sub anonimat?

0Z spunea...

ok, iti place facebook :) o sa scriu si eu cu alta ocazia teoria anarhista privind problemele si pericolele produse de sistemele centralizate puternic.

S spunea...

Salut, sunt o persoana credincioasa, fara a fi ortodox. De acord cu ideea de baza din postarea ta. Credinciosii ar trebui sa fie mai activi si mai implicati in problemele celor de langa ei. Cei care citesc Biblia vor gasi destule porunci si invataturi in acest sens. Inca din Vechiul Testament, unde in legea lui Moise era stabilit ca evreul sa lase un colt din ogor nesecerat, sa ramana vaduvei si orfanului(o forma de asistenta sociala care insa nu incuraja lenea), si pana in Noul Testament, unde intr-una din epistole suntem invatati ca "adevarata religiune este sa cercetam pe vaduve si orfani in necazurile lor". Apoi chiar Isus Hristos, vorbind despre judecata de apoi, va condamna pe cei "răi" in termeni foarte simpli: "Am fost flamand si nu mi-ati dat sa mananc, mi-a fost sete si nu mi-ati dat sa beau, am fost gol si nu m-ati imbracat, am fost bolnav si in inchisoare, si nu ati trecut pe la Mine". Astfel El se identifica cu toti acesti oameni in suferinta, dand explicatia finala "Caci ori de cate ori nu ati facut aceste lucruri unuia din acesti neinsemnati frati ai Mei, mie nu mi le-ati facut".

Nu pot fi de acord cu desconsiderarea pe care o ai fata de rugaciune, dar asta este o discutie mai lunga. De acord insa cu necesitatea actiunii. "Credinta fara fapte este moarta in ea insasi" ne invata un alt apostol intr-o alta epistola.

O obiectie totusi. Poti crede sau nu intamplarea cu corabia in furtuna, dar cand construiesti o argumentare, citeaza corect sursele. In exemplul dat de tine, multe lucruri nu le descrii corect. Nu este pilda, este prezentata in Biblie ca eveniment real. Nu sunt 2 pescari, ci ucenicii apropiati ai lui Isus, impreuna cu El. Nu o aparitie divina, ci Isus este cel care ii mustra, dar nu pentru lipsa de actiune (facusera deja asta, vaslisera pe rupte) ci pentru lipsa de credinta. Iar salvarea le vine nu prin efortul personal, ci prin interventia lui Isus, care potoleste furtuna printr-o mustrare, uimindu-i pe toti cei prezenti.

BlindGirl spunea...

Multumesc mult pentru raspunsul tau, mi-a placut foarte mult ce ai spus.

Eu nu sunt impotriva credintei in genere sau rugaciunii(mie nu imi aduce mai multa pace interioara ca privitul unui fluture, eu ma simt mai bine in mijlocul naturii, nu simt nevoia unui lacas de cult, a unei rugaciuni, nu simt nevoia sa comunic cu o fiinta extraterestra, prefer sa comunic cu oamenii si animalele din jurul meu... cat mai mult, mai explicit, sa ajut cat pot) insa fiecare face ce simte, in intimitatea lui, toti pot crede si face ce vor (atata timp cat nu impun cu forta si altora credintele lor, caci atunci lezeaza libertatea celorlalti de expresie si nu numai.. pana una-alta pana si banii agnosticilor si ateilor tot la biserica ajung, trecand prin taxe si apoi statul deversand la cei ce le-au facut campanie...de aia nu o sa ma declar religioasa la recensamant, caci in functie de procentajul ala primesc mai marii vraci bani de la buget).

Sunt impotriva religiilor aplicate care de-a lungul erelor, indiferent de cartea sfanta pe care o deserveau, niciodata nu au facut bine.

Cei care se autointituleaza trimisi ai Domnului cauta sa se foloseasca de credulitatea unora, de acel locas unde omul din copilarie a fost invatat sa creada si sa nu cerceteze... ajung la sentimentele si trairile lui cele mai firave si il manipuleaza spre extreme, il pun sa lupte in razboie, sa judece pe cei care nu li se supun lor... ortodoxismul mi-e familiar si aici stiu cum se face indoctrinarea si cum se pun ochelarii de cal si se mana oamenii intru dezbinare de semeni,pe orice criterii, unele mai puerile decat altele...oriunde te duci, fiecare propavaduieste aceleasi lucruri intr-o gama sau alta, cea mai credinta, Dumnezeul cel mai adevarat...jihad... Nu am intalnit inca o religie care sa accepte creator extraterestru si sa nu-si fi manjit mainile de sange. Iar eu sunt pacifista... sincer intre ortodoxism si sacrifiicle mayase nu mi se pare prea multa evolutie de consemnat, tot frica si tribalism, doar ca s-au schimbat standardele de moralitate si au ridicat si ei nitel stacheta... insa n-as putea trai in tribalismul in care traiesc majoritatea semenilor mei(pe care ii compatimesc, caci se vede clar ca sunt manipulati si se vede si cine castiga foloase necuvenite de pe urma lor), ca au ajuns sa-si duca copilul la preot in loc de medic...

Ultima parte am aflat-o exact asa cum am descris-o cand eram inca mica, mi-a ramas foarte bine intiparita si am reprodus-o tot ca "pilda" asa cum o predicase sus Parintele Cleopa la M-tirea Sihastria. Nu m-am indoit de veridicitatea ei si nici nu am chestionat-o tocmai datorita "sursei" pe care o consideram bine documentata... multumesc mult de clarificari. Cu atat mai mult este un indemn la actiune.