sâmbătă, 21 iunie 2008

Despre utilitatea mailului

Pentru firmele care au asa ceva si nu stiu la ce le foloseste si cum se intrebuinteaza.

Scriu acest post pentru ca se pare ca daca scriu la orice companie din USA sau alte tari dezvoltate sau la televiziuni din afara primesc raspuns in cateva ore maxim. La noi nu primesc. La noi mailurile nu ajung, nu trec de spam si alte pretexte. Ciudat ca de pe aceeasi adresa oriunde in alta parte a lumii ajung si li se mai si raspunde. Culmea, de obicei foarte respectuos, indiferent ca zic ca is din Romania sau nu. Bine ca Longines si Eterna imi raspund ba chiar imi trimit si catalogul cu produse in posta iar o firma de suruburi din Romania nu.

Ce inseamna pentru mine ca nu raspunde cineva la e-mail?
Lipsa de profesionalism, comunicare = 0 cu clientii/posibilii clienti.
E la fel cum as suna incontinuu la telefon si linia ar fi deranjata.
De aia de obicei aceste firme incep cu o bila mare neagra iar la telefonul dat ulterior (de obicei nu exista si telefon dat ulterior caci daca ma intereseaza un anumit tip de produs dau e-mailuri la toti producatorii/importatorii si dintre cei care raspund aleg pe cineva) daca mai umbla si cu imbarligaturi atunci se clarifica de ce un e-mail cu date exacte nu merge si renunt din start la serviciile lor.

De aceea va rog insistent pe toti cei care treceti un mail pe produse / reclame ori sa invatati sa-l folositi (va fi un real succes, va asigur) ori sa il scoateti de pe materialele promotionale ca da la fel de rau ca un telefon nealocat.

Acu' cateva zile am scris e-mail la o firma importatoare de usi. Ma interesa o informatie foarte simpla, adica daca modelul Porta Stil de culoarea nucului se fabrica si cu geam lat si daca il au pe stoc. ( Si lista eventualilor dealeri din localitatea mea sau din imprejurimi) Raspuns ce mi se putea da foarte usor pe mail.

Dupa ce primul mail afisat pe site-ul lor (asta e de felicitat ca sunt firma in .ro si mai au si site care chiar merge, ca de obicei altii cumpara domeniul si gata experienta intr-ale internetului...ce sa mai faca site care sa si contina informatii necesare clientilor - sau invers, fac un site si-l pun pe go.ro sau alte chestii care... pica, deh, soarta) mi-a dat "delivery failed", al 2-lea chiar a mers. Si spre deosebire de mailurile de la antena 1 de exemplu, a trecut de "filtrele de spam" (adica de proasta triere a angajatilor...stiti voi ce vreau sa zic, toate sensurile is valabile).

Insa s-a intamplat altceva ce m-a lasat masca. Cand mi s-a raspuns, caci da, evrika, mi s-a si raspuns la e-mail - in loc de una bucata e-mail cu raspunsul la intrebarile solicitate si scapam si unul si altul de alte discutii ulterioare nefolositoare, mi s-a cerut numarul de telefon. Normal ca mailul a fost unul politicos dar de sunat nu m-a mai sunat nimeni. Adica eu trebuia sa citesc printre randuri ca daca intr-adevar sunt interesata trebuie sa sun la ei. Ca e-mailul e asa... ceva... dar tot la telefon se obtin informatiile. De-al naibii m-am facut ca nu pricep si dupa cateva zile am apelat la concurenta.

Asta pentru ca la noi s-a incetatenit ideea extrem de PROASTA SI CRETINA ca oricine poate da e-mail ca e moka si ca, vezi doamne, aia care ar da mail nu si-ar permite costul discutiei telefonice. Pentru cei care gandesc asa sa scoata e-mailul din informatiile firmei daca tot n-au de gand sa-l foloseasca. Ca n-are rost sa incerc sa-i conving de alte chestii mai profunde.

Pentru cei sceptici incercati si cititi urmatoarele randuri:

De ce e-mail?
Pentru ca intr-o firma mare e posibil ca liniile telefonice sa fie ocupate, sa fie n-spe redirectionari/legaturi telefonice prin diferite birouri si sa trebuiasca sa repeti intrebarea ca robotul de zeci de ori la alte persoane pana dai de una care sa iti poata raspunde. Si e posibil ca toate informatiile solicitate de tine sa trebuiasca "culese" si apoi trimise impreuna cu oferta lor pe mail. (Sa nu mai vorbim de cat de anapoda e sa dictezi adresa de e-mail la telefon chit ca ea nu contine caratere speciale.)

Pentru ca e posibil ca orele de la relatii cu publicul sa nu fie cele in care eu descopar ca am nevoie de acele informatii. E-mailul ajunge instant si poate fi citit si recitit de zeci de ori oricand, redirectionat ( forward e-mail) catre alt departament de unde se poate raspunde solicitarilor mele. Iar eu pot sa formulez in scris o cerere in care sa nu omit unele intrebari cu privinta la produs, stiut fiind faptul ca in scris iti structurezi mai bine ideile.

Ce evita ei intr-un raspuns? Sau ce ar fi avut oare de pierdut daca ar fi raspuns la obiect cum o fac toti cei din afara tarisoarei asteia? Inca ma mai intreb...

Deci dragi firme din .ro, ori aveti e-mail si il folositi pentru a raspunde prompt si la obiect la intrebarile potentialor clienti si atunci mailu' ala devine un "asset", un lucru de mare valoare pentru informarea si castigarea noilor clienti. Ori scoate-ti-l naibii din descrierea firmei ca da ca nuca in perete.

Post inspirat si de articolul recent citit la de ce pe blog.

(in engleza mail = posta traditionala, e-mail = posta electronica. La noi s-a preluat termenul mai simplu, mail, pentru posta electronica; pentru cea traditioanala avand deja termenii posta si curierat. Am folosit si o varianta si alta ca sa priceapa si aia ce inca ii zic e-mail si restul populatiei.)

3 comments:

Anonim spunea...

eu reuşesc să folosesc cu succes treaba asta în bucureşti :)
e drept, majoritatea au tendinţa de a-mi cere un telefon să vorbim, dar dacă insist, rămân la email.
avantajul meu s-ar putea să fie faptul că vorbesc ca reprezentant al unei firme relativ cunoscute, firmă de online :)
dar tipografii, firme de producţie publicitară, calculatoare şi altele din domenii (electro)tehnice par să agreeze mailul

Omu' legii spunea...

alte firme au email doar asa ca sa dea bine la public si nici decum sa-l foloseasca ca mijloc de comunicare. Se mai intampla asa si prin cv-urile candidatilor la un post, nu numai la firme :)

ALSoH spunea...

Online-ul, inclusiv mailul de serviciu este inca un teritoriu neexplorat pentru firmele de la noi. Pacat, mai ales pentru ca cei care il folosim cam stim cat de util poate fi.