joi, 18 octombrie 2007

Coada

Coada la uleiul de pe cartela, la laptele la sicla aia groasa de 1l cu staniol deasupra, la jumatatea de franzela,ca sa nu mai vorbim de cea la rarisimile oua sau la ciolanele de porc (singurele produse care apareau la magazinul de CARNE).
Erau si jocuri de copii prin cartier pe tema cozii.

In jurul orei 3, 3 jumate dupa-amiaza - sau unii copii mai cruzi practicau asta chiar pe pensionari la prima ora dimineata, se gaseau cativa de mergeau la ALIMENTARA si se puneau in sir indian la usa (nu intrau inauntru) si aproape instantaneu lumea de pe strada se oprea si intreba la ce e coada. Raspunsul venea promt: O sa aduca oua. Imediat coada se lungea.

Copii de acolo incepeau sa discute de un "tara-tara vrem razboi" si cum sigur stie x ca o sa castige cu echipa de aseara... Cum se atatau spiritele intre ei, rugau oamenii din spate sa le tina randul pentru maxim o ora. Bineinteles ca nimeni nu se prindea de truc pentru ca toti sperau sa fie primii cand se aduce marfa in galantarele prin care sufla vantul.

Bineinteles ei se intorceau dupa vreo ora sa vada pana unde s-a intins coada. Misto era ca se gasea cate unul dintre ei, mai tupeist sa o intrebe pe tanti din capat la ce e coada. Intre timp zvonurile se inteteau si astfel afla ca e posibil sa aduca atat oua cat si calupuri de unt si franzele prospete.

Curand iesea gestionara speriata cand isi dadea seama ca la ea se facuse coada afara si, normal, era injurata. Lumea incapatanata o injura ca vrea sa tina marfa sub sertar, ca stiu ei ca tre sa vina masina si nu renunta asa usor.

Coada - mostenire ceausista devenita strategie de marketing pentru vanzatori

Coada ce o uram atata pe vremea lui ceasca se forma bineinteles din dorinta de a gasi ceva ce era necesar si rar. Asa este perceputa si in zilele noastre. Tocmai de asta, vanzatorii, bazati pe spiritul de turma si pe perceptia ceausista ca unde e coada e ceva greu de gasit o folosesc ca pe o strategie de marketing pt a-si vinde marfa.

Duceti-va in piata. Sunt vreo 10 tarabe cu cartofi. Mai in fata, mail in mijloc... ce conteaza. La una dintre cele cu marfa cea mai prosta o cunostinta discuta cu vanzatorul si automat apare inca unul care examineaza marfa. In 5 minute se face coada.Bineinteles ca vanzatoarea lasa pe fiecare sa isi aleaga cartofii acestia simtindu-se favorizati chit ca mai baga apoi inca vreo 3 "de-ai ei" pana sa puna contragreutatile . Cand colo ies peste cantar si ori lasi asa ori iti scote vreo 3-4 din cartofii alesi de tine. Chestia cu alesul face parte din stategie; ea trebuie sa faca in asa fel ca lumea sa se simta bine ca alege, timpul sa creasca, coada sa se mentina. Cat timp e coada, vanzarea va merge ca pe roate.

Mergi apoi intr-o statie sau in autogara,metrou ...oriunde au rasarit ca ciupercile vreo cateva patiserii si fast-fooduri. Acu cele mai credibile folosesc metoda in care vezi cum le scoate din cuptor pentru a rezista si mai mult omul la coada. Eventual daca nu mai e un sortiment dar e la cuptor se poate crea o coada de oameni care asteapta sa iasa placintele.

Oricum ar fi, daca sunt 5 patiserii identice intr-o statie, omul va prefera sa mearga la cea unde e coada. Daca il intrebi sigur iti va spune ca acolo sigur is mai proaspete,abia aduse/scose din cuptor ca altfel nu stau toti ailalti degeaba. Acolo unde e coad sigur o sa dureze o gramada pana o sa iti impacheteze produsul,te va intreba daca sigur nu mai vrei altceva... de marketing. Sa nu cumva sa se termine coada ca mai greu or sa mai vina cate un client-doi dup'aia.